Droga krajowa nr 9 będzie miała nowy przebieg na długości ok. 60 km
Jak poinformowała we wtorek rzeczniczka prasowa rzeszowskiego oddziału GDDKiA Joanna Rarus, nowy przebieg dk9 będzie podzielony na trzy odcinki, które uzupełnią przygotowywane już obwodnice Nowej Dęby i Kolbuszowej.
„Ogłoszony przetarg obejmuje wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) oraz materiałów do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej. Termin składania ofert mija 31 października br.” – dodała.
Prace podzielone będą na trzy części. Pierwszy odcinek prowadził będzie od drogi ekspresowej S74 w okolicach Tarnobrzega do obwodnicy Nowej Dęby. Drugi od miejscowości Komorów do obwodnicy Kolbuszowej, a trzeci od obwodnicy Kolbuszowej w miejscowości Widełka do węzła Rzeszów Zachód na autostradzie A4.? Łącznie z obwodnicami cały odcinek nowego przebiegu dk9 będzie liczył ok. 60 km.
Jak podkreśliła Rarus, w przetargu wykonawcy będą mogli złożyć oferty dla jednej, dwóch lub wszystkich części.
Złożone dokumenty będą sprawdzane i oceniane według kryterium ceny (60 proc.) i kryteriów pozacenowych, w tym m.in. doświadczenia głównego projektanta drogowego – 20 proc., doświadczenia zespołu geologicznego - 10 proc. i doświadczenia zespołu środowiskowego – 10 proc.
„W ramach zamówienia wykonawca będzie zobowiązany do przeprowadzenia szczegółowych analiz, m.in.: natężenia ruchu czy oddziaływania inwestycji na środowisko po to, aby ustalić optymalny przebieg nowych odcinków dk9” – zaznaczyła Rarus.
Przygotowanie dokumentacji projektowej oraz uzyskanie decyzji środowiskowej umożliwią opracowanie Koncepcji programowej. Na jej podstawie GDDKiA określi zakres niezbędnych robót, potrzebnych do wykonania inwestycji.
Rarus podkreśliła, że wybudowanie nowego przebiegu dk9 jest konieczne, gdyż nie ma możliwości rozbudowy drogi w istniejącym pasie.
„Dk9 jest jedną z kluczowych dróg krajowych, która prowadzi transport na kierunku północ-południe. Obecny jej przebieg, ze względu na duże natężenie ruchu, na które składa się w głównej mierze ruch tranzytowy, jest niezwykle uciążliwy dla obszarów zabudowanych” – dodała.
Dodatkowo droga krzyżuje się z wieloma trasami niższych klas. Jak oceniła Rarus, nowy przebieg pozwoli na odsunięcie ruchu pojazdów od ścisłej zabudowy, a tym samym usprawni ruch tranzytowy.
„Budowa nowego przebiegu dk9 poprawi płynność na kierunku Rzeszów-Radom i dalej do Warszawy. Skróci się też czas przejazdu oraz bezpieczeństwo uczestników ruchu” – zaznaczyła.
Z kolei obwodnice Nowej Dęby i Kolbuszowej zostaną zrealizowane w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. (PAP)
huk/ mmu/