Na Podkarpaciu dzięki pieniądzom z UE powstało 348 km dróg
Wartość projektów drogowych zrealizowanych na Podkarpaciu to ponad 15 mld zł. Jak podał Wysocki, inwestycje dofinansowano ponad 7 mld zł z UE.
"Drogi krajowe na Podkarpaciu były dofinansowane z dwóch programów operacyjnych: Infrastruktura i Środowisko oraz Rozwój Polski Wschodniej. Z tego pierwszego programu wybudowana została autostrada A4, droga ekspresowa S19, obwodnice m.in. Stalowej Woli i Niska, Sanoka czy Leżajska, a także przebudowana została dk94 na odcinku Machowa – Łańcut" – podkreślił.
Z kolei w ramach programu Rozwój Polski Wschodniej powstała obwodnica Jarosławia w ciągu drogi krajowej nr 94.
Dwie najważniejsze inwestycje drogowe dofinansowane z budżetu UE to autostrada A4 i droga ekspresowa S19.
Jak podał Wysocki, wybudowany w regionie odcinek A4 ma długość prawie 167 km i przebiega od granicy z woj. małopolskim na węźle Tarnów Północ do granicy z Ukrainą w Korczowej. "Autostrada powstała w latach w latach 2010-2016. Całkowita wartość tego projektu to ponad 10,4 mld zł; z czego 4,5 mld zł to dofinansowanie unijne" – dodał.
W ocenie Wysockiego powstanie A4 miało ogromne znaczenie nie tylko dla społeczności lokalnej, ale także dla kierowców jadących tranzytem na osi wschód-zachód.
"Możemy to zaobserwować zwłaszcza dzisiaj, w obecnej sytuacji geopolitycznej. A4 nie tylko rozszerzyła sieć autostrad w Polsce i zwiększyła przepustowość oraz prędkości ruchu tranzytowego, ale pozwoliła też wyprowadzić ruch tranzytowy z centrów miast i przejąć część ruchu z istniejących dróg krajowych i wojewódzkich. Niewątpliwie wpłynęła również na rozwój gospodarki woj. podkarpackiego, ożywiając gospodarczo tereny przyległe do autostrady" – dodał.
Droga ekspresowa S19 została dofinasowana też z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łącznie wybudowano odcinek o długości prawie 85,3 km, przebiega on od granicy z woj. lubelskim na węźle Lasy Janowskie do węzła Rzeszów Południe. S19 realizowana była w latach 2010-2022.
Jak zaznaczył Wysocki, wartość tego projektu to niemal 3 mld zł, z czego ponad 1,6 mld zł stanowi dofinansowanie unijne.
Jak przypomniał przedstawiciel GDDKiA, budowa drogi ekspresowej S19 to część dużego zadania, jakim jest stworzenie tranzytowego układu dróg szybkiego ruchu na terytorium kraju relacji północ–południe, tzw. szlaku Via Carpatia.
"Dzięki jej wybudowaniu powstała droga o dużej przepustowości i wysokim poziomie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wyprowadziliśmy ruch tranzytowy z obszarów miejskich, który wcześniej dezorganizował i zakłócał życie mieszkańców. Powodowało to znaczną uciążliwość w postaci wypadków, hałasu czy spalin" – podkreślił.
Dzięki podkarpackiemu odcinkowi drogi ekspresowej S19 połączone zostały dwa miasta wojewódzkie Lublin i Rzeszów. "Mieszkańcy Podkarpacia uzyskali również szybkie połączenie z Warszawą, a kierowcy z woj. lubelskiego z autostradą A4" – stwierdził Wysocki.
Obecnie budowany jest odcinek S19 na południe od Rzeszowa do granicy ze Słowacją w Barwinku.
W województwie podkarpackim przy udziale funduszy unijnych, wybudowano cztery obwodnice: Stalowej Woli i Niska, Sanoka, Leżajska i Jarosławia. Przebudowany został też odcinek dk94 między Machową a Łańcutem. (PAP)
huk/ mick/ amac/