Testy elektryków i nowa linia łącząca rzeszowskie dworce
Ten autobus oraz dwa kolejne pojazdy elektryczne: Solaris Urbino 12 electric i Irizar ieBus 12 przebywają w Rzeszowie na testach. We wtorek zostały oficjalnie zaprezentowane na terenie bazy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego przy ul. Lubelskiej. - W Rzeszowie stawiamy na zeroemisyjne autobusy i zeroemisyjny system transportowy. Niedawno podpisywaliśmy porozumienie i umowę z Ministerstwem Klimatu i Środowiska dotyczącą dofinasowania zakupu autobusów wodorowych, pierwszych w historii naszego miasta. Kupimy 20 tego typu pojazdów, dostaliśmy na to aż blisko 70 mln zł dofinansowania z Krajowego Planu Odbudowy – przypomniał podczas wtorkowej konferencji prasowej Konrad Fijołek, prezydent Rzeszowa.
Dzisiaj możemy zaprezentować oficjalnie trzy elektryczne autobusy które są na testach w Rzeszowie. Prosimy mieszkańców o zwrócenie na nie uwagi i zgłaszanie nam opinii. Wkrótce zaprezentujemy plan zrównoważonej mobilności miejskiej, a w ślad za tym projekt transportowy dla miasta Rzeszowa. W oparciu o nie będziemy pozyskiwali środki unijne na zakup kolejnych ekologicznych autobusów – dodał Konrad Fijołek, Prezydent Rzeszowa.
Temperatura jest obecnie dosyć niska. Pierwszy raz w Rzeszowie w takich warunkach testujemy autobusy elektryczne, które z różnych powodów w okresie późnojesiennym i zimowym zasięg mają ograniczony, chociażby ze względu na ogrzewanie. Porę roku na testy wybraliśmy oczywiście nieprzypadkowo – mówił Maksym Bratko, prezes MPK w Rzeszowie.
Te trzy pojazdy, które obecnie sprawdzamy na ulicach Rzeszowa, to autobusy nieco innej filozofii niż te, które aktualnie użytkuje nasza spółka. W większości autobusów, które można spotkać na naszych ulicach, ładowanie odbywa się przez pantograf. Mają one mniejsze baterie i w związku z tym muszą być często doładowywane. Testowany przez nas produkowany w Polsce Solaris Urbino 12 electric ma bardzo duży zasięg na jednym ładowaniu – ok. 450 km. Nie wymaga też ładowania przy pomocy pantografu. Irizar ieBus 12 – to nowość na polskim rynku - produkowany w Hiszpanii autobus elektryczny także o dużym zasięgu – ponad 400 km. Pojazdy posiadają innowacyjne rozwiązania - chociażby cyfrowe lusterka tak jak Irizar, czy bardzo wydajny system odzyskiwania energii tak jak Solaris. Z kolei sześciometrowy King Long będzie miał specjalne zadanie - pozwoli nam na uruchomienie specjalnej linii transportowej – dodał prezes MPK.
Niech państwa nie zmyli wielkość naszego autobusu. Ten pojazd to nie tylko nowoczesne rozwiązania, ale także odpowiedź na potrzeby współczesnego transportu publicznego. To pojazd który łączy ekologię i wydajność – podkreślał Paweł Dzikowski, prezes EV Motors sp. z o. o. i King Long Polska. Zadanie specjalne, o którym wspomniał prezes MPK, a które będzie wypełniał sześciometrowy elektryczny King Long SmartCity PEV6, to obsługa pilotażowej linii nr 50, która zacznie kursować od środy (11 grudnia).
Będzie ona łączyła dwa dworce tworzące Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne, czyli Dworzec Lokalny i Dworzec Główny PKP. Trasa linii 50 będzie przebiegała z Dworca Lokalnego przez przystanki Piłsudskiego Urząd Marszałkowski, Piłsudskiego Urząd Wojewódzki i będzie kończyła się na Dworcu Głównym PKP. Taki sam przebieg będzie w drugim kierunku. Linia będzie kursowała co 30 minut. 37 kursów będzie rozpoczynało się na Dworcu Lokalnym, 38 natomiast na Dworcu Głównym PKP – poinformowała Agata Walawender, zastępca kierownika Działu Organizacji Przewozów w Zarządzie Transportu Miejskiego w Rzeszowie.
Ten krótki autobus, który na swój pokład może zabrać 23 pasażerów, będzie też sprawdzany pod kątem możliwości uruchomienia nowych linii, które wjeżdżałyby w głąb rzeszowskich osiedli – dodał prezydent Konrad Fijołek.