Ponad 4,4 mln osób skorzystało w 2024 r. z pociągów w regionie
Podczas sesji sejmiku Pilch przedstawił informacje dotyczące sytuacji przewozów kolejowych w regionie. Z danych przekazanych przez niego wynika, że w pierwszym półroczu tego roku z przewozów kolejowych na Podkarpaciu skorzystało już 2,3 mln pasażerów.
- Jest więc szansa, że będzie lepiej niż w roku ubiegłym, kiedy było ponad 4,4 mln pasażerów. Średnio dziennie uruchamiamy w regionie 171 pociągów – dodał Pilch.
W regionie najwięcej pasażerów skorzystało w ub.r. z linii kolejowej Rzeszów-Przemyśl - ponad 2,1 mln osób.
Wicemarszałek wskazał na Podkarpacką Kolej Aglomeracyjną, z której w ubiegłym roku skorzystało 1,3 mln osób. Dodał, że w pierwszej połowie tego roku PKA przewiozła już ponad 730 tys.
W ramach PKA pociągi kursują w pięciu głównych kierunkach z Rzeszowa: do Dębicy, Przeworska, Strzyżowa, Kolbuszowej i na lotnisko w Jasionce. W sumie jest to 116 połączeń dziennie.
Jak przypomniał Pilch, koszt powstania PKA to ponad 840 mln zł. Z tych pieniędzy udało się wybudować m.in. 13 nowych przystanków, zakupiono również 10 szynobusów.
Wicemarszałek zaznaczył, że samorząd posiada 49 pojazdów kolejowych, z czego 29 elektrycznych i 16 spalinowych.
- Jesteśmy na etapie rozstrzygnięcia przetargu na obsługę połączeń kolejowych na lata 2027-2031. Wpłynęła jedna oferta od Polregio na kwotę niespełna 900 tys. zł. To mniej niż mieliśmy zaplanowane na ten cel – powiedział Pilch.
Przewodniczący klubu radnych PSL w sejmiku Jan Tarapata pytał wicemarszałka czy samorząd planuje powołać własną spółkę, która będzie prowadzić przewozy kolejowe. Pilch odpowiedział, że nie ma ta takich planów. - Będziemy kontynuować współpracę z Polregio – zapewnił.
Wśród inwestycji, które są prowadzone w regionie jest m.in. rewitalizacja linii Jasło–Nowy Zagórz, która kosztować będzie ponad ok. 2 mld zł. W ramach tych prac powstaną m.in. trzy tunele i trzy wiadukty, 18 stacji i przystanków zostanie przebudowanych, a sześć nowych przystanków wybudowanych.
W związku z pracami od grudnia br. wiele odcinków na tej linii będzie zamkniętych; wprowadzona zostanie autobusowa komunikacja zastępcza.
Kolejną inwestycją prowadzoną w regionie będzie modernizacja linii nr 68 Stalowa Wola-Przeworsk, gdzie powstanie m.in. nowy most na Wisłoku. Koszt tej inwestycji to ok. 200 mln zł. (PAP)
huk/ mmu/
